ANALISIS PEMANFAATAN DIGITAL MARKETING SEBAGAI MEDIA PEMASARAN PRODUK (STUDI PADA USAHA KULINER YANG BERMITRA DENGAN APLIKASI JASA TRANSPORTASI ONLINE DI KOTA KENDARI)

Main Article Content

Kansa Dwi Rahmadania
Haji Saediman
Samsul Alam Fyka

Abstract

This study aims to analyze the extent to which digital marketing is utilized and its correlation with business characteristics and actors in the culinary industry that partner with online transportation service providers in Kendari City. The study population consists of 220 culinary businesses that partner with the Grab online transportation service application in Kendari City. The sample was selected using a simple random sampling technique. The sample size of 42 was determined using the Slovin formula with an error rate of 15%. The study employed a quantitative approach, and data analysis was conducted using descriptive analysis, Chi Square test, and contingency correlation test. The study revealed that only 30 culinary businesses in Kendari City, which partnered with online transportation service applications, utilized digital marketing as a marketing medium. Among them, only 12 businesses had a high level of utilization. The Chi Square analysis results indicate a weak relationship between the level of utilization of digital marketing and turnover characteristics of business. Business characteristics and business actors were found to have a relationship with the level of utilization of digital marketing.

Article Details

How to Cite
Dwi Rahmadania, K., Saediman, H., & Alam Fyka, S. (2024). ANALISIS PEMANFAATAN DIGITAL MARKETING SEBAGAI MEDIA PEMASARAN PRODUK (STUDI PADA USAHA KULINER YANG BERMITRA DENGAN APLIKASI JASA TRANSPORTASI ONLINE DI KOTA KENDARI). Jurnal Ilmiah Penyuluhan Dan Pengembangan Masyarakat, 4(1), 1–11. https://doi.org/10.56189/jippm.v4i1.1
Section
Articles

References

Asmaida, A., & Ramadhan, A. P. M. (2022). Hubungan Persepsi Petani Keramba dengan Pemanfaatan Keberadaan Kawasan Objek Wisata Alam di Kecamatan Danau Sipin Kota Jambi. Jurnal MeA (Media Agribisnis), 7(1), 10-17. https://doi.org/10.33087/mea.v7i1.110

Avrizal, A., Haryadi, H., & Hidayat, S. (2021). Analisis Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) pada Pondok Pesentren di Kota Jambi. Jurnal Paradigma Ekonomika, 16(2), 391–408. https://doi.org/10.22437/jpe.v16i2.11821

Az-zahra, H. N., Tantya, V. A., & Apsari, N. C. (2021). Layanan Online Food Delivery dalam Membantu Meningkatkan Penjualan Pada Usaha Mikro. Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat (JPPM), 2(2), 156-165. https://doi.org/10.24198/jppm.v2i2.33513

Clarence, Yulianti, Halim, C., Sari, P. R., & Keni. (2021). Dilematis antara Pemasaran Tradisional dengan Pemasaran Digital Terkait Perubahan Perilaku Konsumen: Studi pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Muara Ilmu Ekonomi Dan Bisnis, 5(2), 362-372. https://doi.org/10.24912/jmieb.v5i2.13237

Endaryono, B. T., & Ariwibowo, P. (2021). Pengaruh Biaya Pemasaran, Omzet Penjualan terhadap Laba Perusahaan: Studi Kasus pada PT Granitoguna BC. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 3(1), 124–134.

Fajar, D. R., Niku, I., & Hardianti, S. (2021). Gambaran Tingkat Pengetahuan Sikap dan Perilaku Masayarakat terhadap Upaya Pencegahan Covid-19 di Desa Jenetallasa Kabupaten Gowa. Jurnal Farmasi Pelamonia, 01(1), 44–51. https://ojs.iikpelamonia.ac.id/index.php/Pharmacy/article/view/287

Febriyantoro, M. T., & Arisandi, D. (2018). Pemanfaatan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil dan Menengah Pada Era Masyarakat Ekonomi Asean. JMD: Jurnal Riset Manajemen & Bisnis Dewantara, 1(2), 61–76. https://doi.org/10.26533/jmd.v1i2.175

Husaini, & Fadhlani, A. (2017). Pengaruh Modal Kerja, Lama Usaha, Jam Kerja dan Lokasi Usaha terhadap Pendapatan Monza di Pasar Simalingkar Medan. Visioner & Strategis, 6(2), 111–126.

Husna, R. F., & Satria, D. (2023). Dampak Kebijakan Program Pemulihan Ekonomi Nasional (PEN) terhadap Kolektibilitas Kredit Studi Kasus : PT. Pegadaian Area Padang. Jurnal Kajian Ekonomi Dan Pembangunan, 5(2), 57-66. https://doi.org/10.24036/jkep.v5i2.14858

Kuzery, H., & Septayuda, I. (2015). Efektivitas Pemasaran Online dalam Meningkatkan Omset Penjualan Nasabah pada Situs Penjualan Online Bina Darma. Jurnal MBiA, 14(1), 21–30.

Purba, N. M. B., & Khadijah. (2020). Analisis Skala Usaha , Pendapatan Usaha dan Pengalaman Usaha terhadap Penggunaan Informasi Akuntansi pada Pelaku UMKM di Kota Batam. Jurnal Mutiara Akuntansi, 5(2), 114–119.

Purba, S. P. S., Lie, D., Efendi, Ervina, N., Sofiyan, & Siregar, L. (2021). Pengaruh Brand Image dan Persepsi Konsumen terhadap Keputusan Pembelian pada Toko BK Pematangsiantar. Strategic: Journal of Management Sciences, 1(1), 47–59.

Purnomo, R. A. (2016). Analisis Statistik Ekonomi dan Bisnis dengan SPSS. In Cv. Wade Group.

Rochmawati, N. F., Riyanto, W. H., & Nuraini, I. (2018). Hubungan Tingkat Pendidikan, Usia, dan Pengalaman Kerja Terhadap Pendapatan Pekerja Wanita pada Industri Kerajinan Dompet Ida Collection di Desa Pulo Kecamatan Tempeh Kabupaten Lumajang. Jurnal Ilmu Ekonomi, 2(3), 399–408.

Rukmiyati, N. M. (2022). Perilaku Keuangan Wirausaha pada Industri Pariwisata: Studi Komparatif Generasi X, Y dan Z. Jurnal Kepariwisataan, 21(1), 68–77. https://doi.org/10.52352/jpar.v21i1.730

Safanah, E. (2018). Sumber Modal Pada Usaha Kecil Makanan Ringan Desa Kelangonan Gresik. Jurnal Riset Entrepreneurship, 1(2), 64-76. https://doi.org/10.30587/jre.v1i2.417

Soleha, A. R. (2020). Kondisi UMKM Masa Pandemi Covid-19 pada Pertumbuhan Ekonomi Krisis serta Program Pemulihan Ekonomi Nasional. Jurnal Ekombis, 6(2), 165–178.

Suratni, N. L. S., & Mayasari, N. M. D. A. (2021). Pengaruh Promosi dan Service Quality terhadap Kepuasan Pelanggan Pengguna Layanan Grab-Food pada Aplikasi Grab di Singaraja. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 13(1), 50-59. https://doi.org/10.23887/jjpe.v13i1.32129

Syaadah, R., Ary, M. H. A. A., Silitonga, N., & Rangkuty, S. F. (2023). Pendidikan Formal, Pendidikan Non Formal dan Pendidikan Informal. Pema (Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Kepada Masyarakat), 2(2), 125–131. https://doi.org/10.56832/pema.v2i2.298

Vanni, K. M., & Nadan, V. S. (2023). Efektivitas Strategi Pemasaran Digital Banking Bank Syariah di Indonesia. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Perbankan Syariah (JIMPA), 3(2), 237–248. https://doi.org/10.36908/jimpa.v3i2.197

Widakdo, D. S. W. P. J., Holik, A., & Iska, L. N. (2021). Efek Usia dan Tingkat Pendidikan terhadap Kinerja Tenaga Bantu Penyuluh Pertanian. Jurnal Penyuluhan, 17(1), 52–59. https://doi.org/10.25015/17202131614